Alcanar.cat

Formulari de cerca

Inici Ajuntament Comunicació i premsa Notícies Tres representants del sector citrícola canareu reflexionen sobre les perspectives de la campanya després de la fira Fruit Attraction de Madrid

Tres representants del sector citrícola canareu reflexionen sobre les perspectives de la campanya després de la fira Fruit Attraction de Madrid

| Economia

Sis empreses fructícoles canareves, Vivers Alcanar, la Cooperativa Exportadora d'Agris, i l'Agrupació de Viveristes d'Agres S.A. (AVASA) a la qual hi pertanyen Vivers Gurbí, Vivers Centrals, Vivers Gregal i ALCAPLAN han participat en la catorzena edició de Fruit Attraction. 

Aquesta fira internacional de fruita i verdura dóna el tret de sortida a la campanya de cítrics 2022 i és una de les principals plataformes per a les empreses del sector que durant tres dies fomenta les relacions comercials entre productors, distribuïdors i importadors d’arreu d’Europa.

Hem conversat amb tres empreses citrícoles canareves sobre la seua participació a la Fruit Attraction, així com sobre les previsions d’aquesta campanya, que, un any més, ha començat amb incertesa a causa de l’augment de costos en l’àmbit global i local.

David Millán, cap de producció de Viveros Alcanar

- Quina valoració féu de la vostra participació a Fruit Attraction 2022?

Enguany hem tret molt profit de la fira Fruit Attraction, que ha assolit la normalitat després de dos anys més fluixos a causa dels efectes de la pandèmia. La fira de Madrid dóna moltes prestacions: sempre és interessant participar-hi per atreure clients de fora d'Espanya, com França, Itàlia o Portugal.

-Com es planteja la temporada?

La campanya de fruita es presenta com una campanya que pel que fa a preus sembla que serà millor que altres anys, ja que hi ha disminució de la collita, però falta veure com afecta l'increment de costos que ha suposat l'electricitat, les matèries primeres, etc., que estimem que en total són un 30% superiors a l'any passat, i un 42% respecte del 2020. Cada vegada produir és més difícil tècnicament i més car econòmicament, hi ha una reducció de matèries actives i, en canvi, les plagues són molt agressives.

Els petits pagesos ho tenen complicat perquè necessites més informació tècnica per a fer tractaments i es necessita una estructura més gran per donar sortida a les vendes. Des de la UE tampoc ens ho fiquen fàcil. L'any 2030 es vol treure el 50% de les matèries actives i està previst que es faça un seguiment mensual de l'explotació agrària a través dels quaderns de camp.

-Quins creieu què són els reptes del sector?

És una situació de molta incertesa. De moment els nous inversos són empreses molt grans i a més, cal sumar-li l'aparició dels fons d'inversió que estan comprant empreses. No es pot viure d'esquena al supermercat perquè és qui compra el producte, però són aquests conglomerats són el que més pressionen sobre el preu final del producte.

Comercialment, cal fer una fruita de suficient qualitat per a defensar-la de forma raonable, però també s'han d'interpretar correctament els costos perquè no es disparen. El repte estar a ser capaços de gestionar aquest increment de despeses que cada vegada és superior i veure si es tradueix en una rendibilitat de l'empresa a través d'unes vendes raonables.

Jordi Sancho, gerent d'Alcaplant, empresa sòcia d'Avasa

- Quina valoració féu de la vostra participació a Fruit Attraction 2022?

Enguany ha sigut el primer any que Avasa participa a Fruit Attraction. La valoració ha sigut positiva, estar a la fira dóna visibilitat a l'empresa i en pocs dies tens contacte personal amb clients nacionals i internacionals, l'any que ve tornarem sense dubte.

-Com es planteja la temporada?

Enguany serà la campanya 

amb menys producció dels últims 10 anys, per la qual cosa els preus de moment són més alts de l'habitual. Però aquesta campanya també ve marcada per l'increment de costos de producció, fet que també ens fa pensar en una baixa rendibilitat de les parcel•les.

-Quins creieu què són els reptes del sector?

El repte més importa nt és com fer rendible l'explotació agrària amb l'encariment dels costos de producció. L'altre repte és poder controlar les noves plagues que estem patint procedents de països fora d'Europa a causa de la manca de controls suficients als ports d'entrada.

Federico Tarazona, gerent de la Cooperativa Exportadora Agris d'Alcanar

- Quina  valoració féu de la vostra participació a Fruit Attraction 2022?

Ha estat la primera fira que s’ha fet amb normalitat després de la pandèmia i ha estat un èxit de participació. Per a nosaltres en l’àmbit comercial ha estat molt important, pràcticament ens hem reunit amb tots els clients i també hem tingut contacte amb algun nou. Ara per ara centrem tota l’activitat comercial a la Fruit Attraction de Madrid perquè té molt èxit. 

-Com es planteja la temporada?

Es presenta amb molts de reptes. Tenim un increment de costos de producció molt rellevant que hem de poder donar resposta amb un increment de preus, però també tenim problemes fitosanitaris per un estiu molt càlid i sec, que ha fet que el nivell de plagues siga alt. Realment és una campanya, com totes, difícil, que suposarà molt de reptes per a veure com es desenvolupa. 

-Quins creieu què són els reptes del sector?

Realment el dia d’avui és molt difícil parlar de futur,  és a dir, hem de salvar any per any. Estem en una conjuntura de costos energètics i de fertilitzants, i d’una reducció de matèries primeres que fa que realment haguéssem d’anar com diuen els entrenadors “partit a partit”, campanya a campanya. 

Entre la llum, el petroli i tot el tema de la guerra ens hem trobat amb un panorama incert. Fa tres anys ningú hauria dit que avui hauríem passat la covid-19 ni el començament de la guerra. D’aquí a cinc anys no podem saber on estarem, està tot tan difícil que és molt complicat dir-ho. La situació és com una tempesta perfecta: l’increment de costos, la baixa producció i la saturació del mercat fan que els preus vagen a la baixa i els beneficis s’estiguen afonant. Per tant, com a director de l’Explotadora m’és molt difícil fer una previsió a 3-4-5 anys visita perquè estem en una conjuntura molt difícil i hem d’anar any per any.

Alcanar Ràdio

Butlletí Alcanar