Alcanar.cat

Formulari de cerca

Inici Ajuntament Comunicació i premsa Notícies Alcabàs!, l’aplicació mòbil dels comerços i la clientela local, compleix un any!

Alcabàs!, l’aplicació mòbil dels comerços i la clientela local, compleix un any!

| Economia

La plataforma Alcabàs! ha complert, aquest estiu, un any des del seu llançament. Un any que ha servit per a donar conèixer l'eina a la població i a les empreses del municipi. Així, a poc a poc, ha anat augmentant el nombre de persones usuàries.

D’una banda, les empreses han trobat en Alcabàs! un complement al seu procés de digitalització i, en alguns casos, ha estat el seu primer contacte amb aquesta nova tendència digital. De l'altra, els clients i clientes tenen ara a la seua butxaca una eina que els permet d’estar al dia de les últimes novetats dels comerços adherits i estalviar en les compres. Alhora, es dona suport al comerç local.

Per la seua part, les empreses gestionen el seu perfil d'establiment des d'un apartat privat intern. Des d'aquí poden modificar el perfil, en què es mostren una breu descripció, les dades de contacte, els horaris de l'establiment, imatges i un conjunt de botons d'accés ràpid que faciliten el contacte, ja que, per exemple, en clicar-hi obrin al mòbil de l'usuari una conversa de whatsapp directament amb l'empresa.

Els comerços també poden utilitzar l'aplicació per a fer visibles promocions pròpies. Els usuaris i usuàries, des de l'apartat de promocions de l'app, poden veure les promocions que pugen els establiments i conèixer les darreres ofertes i novetats del comerç local. 

A més, des de les xarxes socials d'Alcabàs! es comparteix la promoció. "Les històries d'Instagram tenen molt més abast que si anunciem una promoció només en el punt de venda. El fet de compartir les promocions a través de les històries fa que arriben a un públic molt més ampli", explica Judit Sancho, responsable de l'Àrea de Desenvolupament Local de l'Ajuntament.

Gratificacions 

L'altra funcionalitat important de la plataforma és la d'oferir gratificacions, en forma d'euros o punts acumulats, a les persones membres d’Alcabàs!, que podran descomptar-les de l'import de futures compres en la mateixa botiga. És el propietari o propietària de l'empresa qui decideix si vol donar aquestes gratificacions i també el percentatge que acumularà el client sobre l'import de la venda.

No totes les empreses registrades ofereixen gratificacions, ja que cada sector té un sistema de treball diferent i no sempre és possible de fer-ho. Això no obstant, hi ha més d'una desena d'establiments on es poden aconseguir gratificacions. Aquest sistema ha tingut una bona acollida per les dues parts: ha registrat més de 1.800 moviments durant el primer any, que equivalen a més de 80.000 €, que s'han cobrat a través de la plataforma, i, procedents de les gratificacions d'aquestes compres, s'han lliurat un total de 2.426,35 € als clients per a poder-los descomptar de les seues compres.

Els establiments que ofereixen gratificacions cobren al client, que acumula al seu compte el percentatge que s'ha escollit prèviament. En la següent compra en aquest establiment, el client podrà descomptar l’import acumulat. La Verónica Andrés, usuària d'Alcabàs!, explica: "Anar acumulant diners a les botigues és molt fàcil. Amb l'aplicació mòbil o el DNI és ràpid i senzill. Quan tinc una bona quantitat acumulada, demano a la persona de la botiga que m'ho descompte. Així he pogut estalviar uns quants euros".

Les empreses que utilitzen Alcabàs!, en efectuar un moviment de caixa amb un client a través de la plataforma, passen a tenir la informació de contacte d'aquesta persona en una base de dades privada i interna del seu perfil d'Alcabàs!. Amb això poden conèixer millor el comportament i els gustos dels clients, les periodicitats, el tiquet mitjà, etc. Això també els permet de tenir una comunicació individual o en grups segmentats per característiques comunes, adreçada a les persones que han estat clientes de l'establiment en alguna ocasió. Així, poden enviar promocions i ofertes cap al seu públic objectiu.

Beneficis de registrar-se

L'altra cara de la plataforma són els clients i clientes dels establiments adherits a Alcabàs!, els quals també poden aconseguir beneficis derivats de l'ús de la plataforma. Per als usuaris i usuàries, la part funcional de la plataforma és, principalment, l'aplicació mòbil d'Alcabàs!, que es descarrega debades des de l'AppStore o la PlayStore.

Per a poder aprofitar els avantatges d'Alcabàs!, la clientela ha de fer un registre senzill. Una vegada dins de l'aplicació, apareix l’apartat "Establiments", on es pot veure la llista de les 53 empreses registrades ordenades per sectors i, de cada una d'aquestes empreses, la informació de contacte, en un directori en línia que sempre pot tenir a la butxaca.

A més, des de l'aplicació, les persones usuàries s'identifiquen com a membres de la plataforma quan han de pagar una compra, escanejant el codi QR que tenen els establiments. D’aquesta manera poden obtenir la gratificació i consultar el saldo acumulat. Mercè Fibla narra la seua estratègia: "Ja tinc euros acumulats en diferents botigues, però encara no els he gastat. Espero a tenir-ne una mica més per a gastar-los en un capritxet".

Clientela sense aplicació mòbil

Si un client s'ha deixat el mòbil, però està registrat, pot també identificar-se amb el seu nom, el número de telèfon o el DNI. De la mateixa manera, la persona que l'atén pot consultar el seu saldo. Jèssica Escribano, una de les clientes d'Alcabàs!, comenta que "moltes vegades, per pressa o per comoditat, no trec el mòbil i, només en dir el DNI, ja em troben al programa i registren la compra".

Tot i que l'aplicació és la cara més visible del projecte, també poden ser clients i clientes registrats aquelles persones que, per diferents motius, no vulguen tenir l'aplicació al mòbil. Per a que ho puguen fer, se’ls lliuren targetes físiques i s'enllaça el codi de barres únic que conté la targeta amb les dades personals del client o clienta, de manera que passa a ser una targeta unipersonal on s'acumularan les gratificacions. 

"A la botiga Mercè Nolla em van fer la targeta sense jo haver de fer res. Vaig donar les meues dades i elles em van crear el compte i em van donar la targeta, que tampoc utilitzo molt perquè, quan vaig a algun lloc, dic el nom o el DNI", explica Maribel Abella, usuària de la targeta Alcabàs!. L'única diferència amb l'aplicació és que les persones usuàries que fan servir aquest mètode no poden veure el directori ni les promocions de les empreses ni consultar el saldo, però poden saber-lo preguntant-ho a l'establiment.

Una estratègia global per a promoure el comerç local

Alcabàs! ha creat un sistema entrellaçat de comerç local que ajuda a fer que la població continue comprant als establiments del municipi, aporta millores de gestió i noves tècniques de venda a les empreses i, alhora, recompensa els compradors amb futurs descomptes, fidelitzant-los i dinamitzant el comerç local. L'Àngels, propietària de La Botiga de l'Àngels, pensa que és una bona idea: “Fidelitzar el client és important per a poder lluitar contra Internet i les grans superfícies. El fet d'acumular diners fa que la gent pense a tornar a la botiga en pròximes ocasions".

En la mateixa línia de la dinamització, l'equip d'Alcabàs! també ha impulsat diferents campanyes comercials al llarg de l'any per a implicar els comerços i la ciutadania. Aquestes campanyes han creat sinergies i han donat una imatge especial dels establiments i carrers del municipi, fent valdre diferents temes d'interès local. Des del punt de vista de la Gemma Peñafiel, propietària de La Botiga del Gato, "la iniciativa d'Alcabàs! ha donat una mica de vida a les botigues gràcies a les accions que s'han anat proposant".

Entre aquestes accions, destaquen el concurs de fotografia a Instagram, l'organització del concurs d'aparadors i el joc dels mots encreuats per a la campanya de Nadal, i l'exposició fotogràfica ”El paper de la dona en el món rural d'Alcanar” als aparadors dels establiments pel Dia Internacional de la Dona. "Em van agradar molt les fotos del 8-M i els textos que es van escriure per Sant Jordi. Van donar un toc diferent de les botigues", recorda Noèlia Tena, una de les guanyadores del menú de les Jornades Gastronòmiques del Llagostí.

Alcabàs! deixa un balanç positiu del seu primer any de vida, amb unes bones xifres que s'espera que continuen augmentant amb l'ajuda de les accions que s'organitzen al voltant del projecte. 

Per a que això siga possible, s'anima totes les empreses del municipi a demanar informació sobre Alcabàs! o bé a registrar-se per compte propi i, d'igual manera, a les persones que no s'han registrat. L'equip d'Alcabàs! està a la seua disposició per qualsevol incidència que puga sorgir en aquest tràmit.

"El mercat, com la societat mateixa, està vivint un procés continuat de transformació digital que obliga les empreses a replantejar el seu model de negoci i la manera de vendre i de relacionar-se amb els seus clients. És important que aquestes siguen capaces d'adaptar-se als canvis i puguen continuar sent competitives en el nou context”, detalla Jordi Monfort, regidor d'Empresa i Comerç. “Per això, des de l'Ajuntament, seguirem impulsant polítiques de suport a empreses i comerços, oferint-los formació de primer nivell i eines per assolir aquests objectius. Alcabàs! és una aposta important i una demostració molt clara d'aquesta voluntat", conclou el regidor.

Alcanar Ràdio

Butlletí Alcanar