Febrer 2023
El passat divendres 3 de febrer, es va presentar a la població veïna de Benicarló el llibre. Aproximació a la vida i obra de José Antonio Valls Subirats (1958-1983), de l'autor Hèctor Tarin Nieto, Doctor en Història de l'Art per la Universitat de València i màster en Ensenyament Artístics d'interpretació Musical i investigació Performativa pel Conservatori Superior de Música Joaquim Rodrigo de València.
Després de diversos intents de poder fer la presentació del llibre aquí a Alcanar, i d'intentar negociar amb l'equip de govern la possible adquisició de tota l'obra de José Antonio Valls, en format digital pera que quedes inclòs en l'arxiu de la Biblioteca Municipal, i a l'arxiu del nou Auditori, que portarà el nom de José Antonio Valls Subirats, en memòria del nostre il·lustre músic i compositor, va decidir traslladar la presentació del llibre a Benicarló, on José Antonio va ser director de la Banda i una persona molt respectada i estimada per tot el món musical de la població veïna on va estar fins a la seua mort accidental.
Des del Grup Municipal de Desperta't, volem fer un crida a l'equip de govern del nostre Ajuntament que recapacite i fase un esforç, pera que es pugui aconseguir esta obra tan important para la cultura del nostre municipi, un llegat importantíssim per les properes generacions.
Durant tota la legislatura, s'han omplert la boca de què apostaven per la Música i la Cultura, ara han tingut l'oportunitat de ficar una medalla d'or a esta legislatura Musical, i de moment no l'han aprofitat, una inauguració de l'Auditori Municipal amb el fons bibliogràfic com el de José Antonio, hagués donat al Municipi una imatge Musical de primer ordre. En els diners que costarà aquest auditori creiem que l'adquisició d'aquesta documentació hagués sigut una molt bona inversió.
Alabat siga deu, quina contradicció.
Parlant d'inversions, en la pròxima edició d'aquest butlletí intentarem desgranar les inversions del nou Pressupost Municipal per al 2023, un pressupost en falta de previsió de futur, i que vol il·lusionar al municipi.
-----------------------
La farsa econòmica del govern d’ERC a Alcanar (Part I)
-----------------------
Deslleialtat amb el poble
-----------------------
Octubre 2022
Alcanar té futur?
Ho hem comentat moltes vegades, Alcanar té futur?
Té futur sí, si ens espavilem i fiquem les coses al seu lloc com ja toca, ara ja poca broma.
Hem comentat tantes i tantes vegades el tema del polígon industrial, que al final ens agrada que algú ens doni la raó. El Pacte nacional per la Indústria 2022/2025 és un document que estableix les prioritats estratègiques del govern de la Generalitat durant els futurs tres anys en matèria de transformació del model industrial del país i de l'augment de la indústria i l'estructura econòmica catalana.
Així ho deia el delegat del govern a Les Terres de l'Ebre, Albert Salvadó. Un terç dels terrenys industrials es trobaria a les comarques ebrenques. Serà un bon moment per planificar i continuar sent competitius al territori, generant noves expectatives d'ocupació i d'oportunitats en el sector, captant noves activitats econòmiques i productives per la zona. Desperta't ho anem dient durant tota la legislatura, que s'hauria de posar en marxa d'una vegada per totes el polígon a Alcanar, és un poble que ho necessita, la fuga de talents i gent preparada és cada vegada més important, la falta de personal qualificat per ocupar places en empreses locals és evident. No hi ha cursos formatius per a poder accedir a aquest lloc tan important per poder continuar sent competitius.
Se'ns fa difícil pensar que sense un model de poble definit es pugui tirar endavant cap iniciativa de futur, industrialització no!!!!!! Turisme, justet, construcció tampoc!!!!! Habitatge social tampoc, el camp va com va, aquí caic i allí si puc m'aixeco, i si no allí es queden els tarongers.
Pensem que ara tenim l'oportunitat de refer-nos en natros mateixos i apostar d'una forma clara i segura per la industrialització del municipi, apostem per aquesta oportunitat que ens brinda el govern de la Generalitat, i comencem a forjar el present per poder gaudir del futur.
-----------------------
Setembre 2022
Ja s'acaba l'estiu, realment la gent tenia ganes de sortir i esbravorar-se, la platja, la muntanya, les revetlles, els bous, les copes vora mar, les trobades amb els amics, els soparets. Tantes i tantes coses per fer després del confinament i dels desastres dels aiguats, que ja ens feia falta un poc d'esbarjo, desitgem que tots el canareus/es, casencs/es, i veïns d'Alcanar Platja haguésseu passat un bon estiu.
Comencem la rutina, comencem el dia a dia, les notícies corren i els ajuntaments comencen a moure per preparar el fi de la legislatura. És de suposar que a última hora sortirà de la txistera un seguit d'actuacions prodigioses per poder mantenir el seient, esperem que el nostre equip de govern compleixi les expectatives marcades al seu pla de govern, encara que últimament com tots sabem, hem rebut un cop molt fort a les arques municipals, però això no ha de ser un obstacle per poder començar actuacions importants per al municipi.
Els hi hem recordat durant tota la legislatura, i suposadament continuarem fent durant el que queda d'aquesta, algunes són propostes fetes en forma de moció, altres en forma de prec, però el que si és veritat és que s'han fet en ganes de tirar endavant el municipi per assegurar el nostre futur i dels nostres fills i néts.
Fa uns dies escoltava per un mitjà de comunicació, que l'Ajuntament d'Amposta, vol acabar de materialitzar el projecte del polígon, per poder després, seguir en l'ampliació d'aquest, degut a la demanda d'empreses que volen vindre a instal·lar-se aquí a les Terres de l'Ebre.
Esperem que esta notícia faci reso al nostre consistori i que es faci el possible per fer ja d'una vegada per totes el polígon aquí a Alcanar. Que es facin les reunions oportunes per poder recepcionar el lligallo del camí de Virol i del Fondo de Jan, que s'estudie la urbanització de l'antiga N-340 fins a La Ràpita, tres projectes bàsics per a poder fer moure l'economia del municipi des d'una punta a l'altra del terme. No es pot perdre més temps o ens quedarem a peu.
--------------------
Juliol 2022
Recentment, hem pogut viure una situació lamentable, de com no s’han de fer les coses i que en l’urbanisme no tot s’hi val.
La irrupció mediàtica del cas Turov, ens ha arribat en un temps difícil per al municipi, les diferents tempestes que portem a les nostres espatlles, la pandèmia, les inundacions del mes de setembre passat, un seguit d’esdeveniments que faran anar al poble un pas enrere.
Ara, aquest cas que ens acabarà d’hipotecar el futur durant alguns anys. Ja ho han explicat l’equip de govern en les diferents assemblees ciutadanes fetes aquests dies a Alcanar i a les Cases d’Alcanar.
Està clar que ha estat una situació derivada d’una altra mala gestió municipal que acaba pagant el poble, una situació que d’haver-se aturat quan tocava potser no s’hagués arribat.
Hem pogut llegir en algun mitjà de comunicació i escoltat en les assemblees ciutadanes que això de donar llicències d’obres irregulars era una pràctica habitual que es feia entre els anys 1997 i 2003, i sota els governs municipals d’ApAL, CiU, PP i Independents per les Cases, segons alguns mitjans, i com voldonar a entendre l’equip de govern.
Pareix que ERC vol eludir la seva part de responsabilitat en aquesta qüestió, espolsant les culpes a la resta de partits representants al municipi com a algun funcionari vinculat a l’urbanisme. Però el poble ha de saber la veritat i fer valer la seva transparència com sempre proclamen als quatre vens, natros els ho recordarem: Del 1995 al 1999, regidor d’urbanisme d’ERC, sent els tècnics d’urbanisme els mateixos que el 2003 quan va sortir el cas TUROV. També és sabuda alguna llicència donada en informes desfavorables des d’urbanisme.
Del 1999 al 2003, ERC forma part del govern de coalició d’ApAL, CiU, PP i Independents per les Cases, durant un any. Del 2003 al 2007, des del 21 de novembre de 2003, quatre mesos després de l’atorgament de la llicència de TUROV, forma part d’un pacte de govern amb el PSC-PSOE, com a tinent d’alcalde, i després com a alcalde. Des de llavors que ERC ha estat posseïdor de l’alcaldia, fins ara, en una majoria absoluta, quasi 20 anys ininterromputs governant aquest consistori pot donar per a molt.
Està clar que ara sí que tenen la responsabilitat de tancar esta ferida oberta durant tants d’anys, però també hagués pogut recaure en qualsevol altre partit. Estar al govern vol dir això, governar i assumir responsabilitats, sigui el partit que sigui.
-----------------------
Juny 2022
Alcanar, saben quina classe de poble volem? Estem segurs del futur que volem? Ens hem parat a pensar com serà Alcanar d'aquí 10 o 15 anys?
Només cal que ens fixem en algun poble del voltant, pobles que inverteixen en treball, en turisme, en diversificar l'economia per a poder donar sortida a tanta i tanta demanda de llocs de treball. I això els fa créixer econòmicament, i directa o indirectament dona riquesa al municipi, no només en impostos sinó en creació de nous comerços, habitatges, noves empreses, renovació d'altres empreses adaptables a les noves necessitats i a les noves oportunitats.
En algun altre butlletí ja comentaven com al Polígon Industrial Catalunya Sud s'instal•laven empreses molt fortes, generant més de 1000 llocs de treball: Florette, Kosporan, etc., empreses que han tornat l'alegria a tota la gent que els envolta i que els donarà una vida més segura econòmicament, que vol dir assegurar el present i el futur d'ells i dels seus fills. Però per això els nostres governs han de ser valents i apostar per aquesta diversificació econòmica que sempre demanem, i que molts trobem a faltar.
Estem d'acord que Alcanar ha estat sempre un poble pagès, l'agricultura ha estat el pilar que ha sostingut a centenars de famílies, a milers de persones, però els temps van canviant, els resultats estan a l'abast de tothom, preus irrisoris, resultats insultants per a l'agricultor que s'ha deixat la suor a la terra. Una cosa injusta i al mateix temps desesperant per a molts, les despeses més grans i els ingressos cada cop més baixos. Estem perdent poder adquisitiu i cada vegada menys gent treballa la terra, hem de donar gràcies a eixos treballadors locals, i als nouvinguts per la labor que estan fent, en vers a les empreses del nostre poble, contribuint a la continuació d'aquest llegat. No hem de perdre l'agricultura, però hem d'anar donant pas a la indústria i sobretot al turisme, aprofitem al màxim la costa i els recursos que tenim.
Hem de traçar un camí cap al futur i diversificar l'economia local per a donar sortida i suport als nous cervells que pugen en força, que no marxin fora a buscar el que nosaltres no podem oferir i que s'arrelin aquí, qui marxa fora difícilment torna. De seguir així, Alcanar està sentenciat a ser un poble dormitori. Perdem habitants, i de retruc, perdem economia.
Tenim el més important, uns centres d'ensenyament preparats per al que calgui, recentment s'ha fet un mòdul d'Imatge i So, Djs i un altre d'agricultura. Pensem en la nostra restauració, pensem en el turisme que ens espera a la porta del terme, en la indústria, la construcció. Són models econòmics que a tot arreu funcionen, per què aquí no poden funcionar? En les mans d'estos joves està el futur que desitgem per al nostre poble, canareus/canareves, este és el futur, no el deixem perdre.
-----------------------
Maig 2022
Durant aquests dies de Setmana Santa, hem pogut veure una vegada mes, com el passeig del Marjal, com algun lloc del camí fins sol de Riu, s'omplia d'autocaravanes per poder gaudir de la nostra costa, i un cop més hem pogut constata que al Municipi té falta d'una infraestructura tan important com un pàrquing per aquesta classe de vehicles que el pugui donar els serveis que se mereixen per ser partícips de la promoció del nostre territori.
Al mes de maig de l'any passat 2021, el nostre grup va presentar una moció per la construcció d'un pàrquing per autocaravanes a les Cases, l'equip de govern va votar en contra d'aquesta proposta, dient que era una competència deslleial per als nostres càmpings, s'ha provat que no és veritat que poden conviure els dos serveis al mateix temps, una cosa no lleva l'altra, i que tot beneficia al nostre Municipi i enriqueix el teixit turístic del territori, potser haurien de reflexionar i als propers pressupostos municipals podrien habilitar una partida perquè els nostres turistes puguin gaudir del nostre municipi amb uns serveis en condicions.
Al mateix temps, i aprofitant l'avinentesa turística, se podria demanar a costes que se revisés tot el camí fins sol de riu, netejant-lo un poquet, i reparant i substituint les balles trencades i malmeses pels temporals, i netejar tota la conca del riu Sénia a la seva desembocadura per poder donar l'atractiu que realment se mereix
-----------------------
Abril 2022
Des de ja fa més d’un mes, estem vivint uns moments dramàtics per la invasió d’Ucraïna per part del Govern Rus.
Una guerra televisada on ens fan veure l’horror d’una guerra que no conduirà a res que no sigui misèria i destrucció a un país que l’únic que vol és ser lliure.
També ens podem donar conte que els mitjans de comunicació així com la comunitat internacional pareix que no se’n recorden de què hi ha molts més països on estan en guerra i sofreixen la repressió i els abusos dels drets humans, dels diferents mandataris al poder.
Afganistan, on des que estan els talibans i segons l’ONU poden morir de fam milions de xiquets.
Iemen, on la guerra continua sent devastadora.
Israel i Palestina, un conflicte que pareix que no té que acaba mai, últimament la lluita entre Gaza i Israel a estat la més destructiva en més d’un decenni.
Etiòpia, lluitant per un govern opressor que ha desfet el país.
Haití, està devastada per contínues crisis polítiques, els desastres naturals, les bandes criminals, i l’assassinat del president Jovenel Moise.
Myanmar, després d’un cop d’estat al país es van desencadenar en un seguit d’enfrontaments de conflictes armats, on l’exercit va substituir al govern per una junta militar, que detenen, torturen i executen als opositors.
Estat Islàmic, la lluita entre els països africans i els jihadistes s’està estenent cada vegada més, zones del Sahel, nord de Mali i Níger, les àries rurals de Burkina Faso, i alguns fronts de Moçambic o el Congo.
Els refugiats, que ara últimament la TV no hi parla gens, de les acusacions de Turquia a Grècia per la mort de 12 refugiats per hipotèrmia.
Líbia, on en la crisi migratòria s’està promovent un sistema pervers d’abusos i violacions contra els emigrants i refugiats.
No hem de donar l’esquena a tota aquesta gent, perquè no hi ha res que justifiqui aquesta misèria, ni justifiqui cap guerra.
-----------------------
Març 2022
L’escola Marjal de Les Cases i la conciliació familiar
Fa anys que a les Cases d'Alcanar, moltes famílies han hagut de privar-se de dur als seus nens a escola del poble, també que hi ha persones que tenint treball, i volen treballar no poden fer-ho.
I això té una raó, no hi ha menjador escolar ni s'ofereix al centre de les Cases, no hi ha alternatives ni propostes viables per part de l'Ajuntament.
La junta de l'AMPA han intentat que el consistori es prengui aquest tema seriosament fent propostes, s'han donat alternatives, i a cadascuna d'elles la resposta de la regidoria, era una dificultat una pega. Sabem per què? honestament cadascú de nosaltres/vosaltres sabem que quan hi ha voluntat política i esforç comú les coses es poden aconseguir. Trobar una solució per a les hores de menjar per als nens i nenes que van a l'escola Marjal, no és una tonteria, afegint el problema que els seus pares han de treballar i la majoria no tenen ajuda familiar encara agreuja més esta situació, és molt més important del que pareix. Possiblement, son una minoria, però això no vol dir que no tinguin el dret a tenir aquest servei. En un estat tenim totes i tots els mateixos drets, és un pilar de la nostra societat i economia la conciliació familiar.
Per què tracten a la gent que viu a les Cases i té aquest problema com si fossen ciutadans de segona? No paguen els impostos com qualsevol ciutadà?
No creiem que aquest sigui l'únic problema que aquest govern municipal està desatenent, però en aquest tema parlem de nenes i nens, i parlem de la dura problemàtica del no poder treballar per pagar les vivendes, i per poder arribar a final de mes, i per poder menjar i tindre una vida digna. El desvergonyiment amb què el consistori va dir per Facebook que no tenia previst fer el menjador és a la vegada una vergonya. S'han fet moltes propostes en dècades en aquest tema, i no s'han molestat en voler trobar una solució, ni proposar o provar alguna alternativa, per això pensem que no s'esforcen en solucionar-ho. Això no és política, ni és de ser coherent en allò que se promet a les eleccions, i el que se fa quan s'està governant, això és partidisme és irresponsabilitat, això és amprar-se amb l'opacitat de la política dels nostres temps. Els nens i nenes, pares i mares de les Cases, es mereixen que les seues necessitats es prenguin seriosament ja d'una vegada per totes, perquè tots/totes tenim el mateix dret..... per igual, sigui qui sigui, sense tindre en compte ni procedència, ni ideologia. S'ha de pensar en futur i el futur comença per donar als nostres conciutadans el que realment els fa falta.
-----------------------
Febrer 2022
Una vegada més ens quedem perplexes, en les declaracions del nostre equip de govern i del nostre alcalde, que tornen a posar de manifest que aposten únicament per la cultura i per la música com a motor econòmic del municipi.
Com és possible que un municipi en 14 km de costa, en tota l'oferta turística que podem donar de mar i muntanya, on tenim dos nuclis de població importants vora mar, amb dos ports un pesquer i un industrial molt importants al territori, tres càmpings, més de 50 empreses de restauració en tot el terme municipal i punt referent de la gastronomia de tot el país, i l'aposta més important és la música i la cultura? Així anem com anem.
De fet, segons l'última publicació feta per ERC, en el díptic que es va repartir per tot el poble, tenen raó és una aposta generosa, és una aposta per la despesa pública i molt poca per la inversió real. S'ha de dir que els esdeveniments soferts per les inclemències meteorològiques han estat un entrebanc per la gestió política però no es una excusa per no apostar per unes inversions de futur. Continuem com ja hem dit en anteriors escrits i en algunes preguntes dels plens sense saber res del polígon industrial dels campets, paralitzat i en perspectives de desaparèixer, en no massa temps. En aquest interval de temps no sabem on farem cap, sí que tindrem molts de joves que se podran formar musicalment, però laboralment on els haurem de col•locar.
En el ple del mes de gener del 2021 vam presentar una moció per un Habitatge digne, una moció rebutjada per l'equip de govern canareu d'ERC, al•legant que això se gestionava des del Consell Comarcal, pos bé ara l'Ajuntament de Sant Carles de la Ràpita, en un govern d'ERC, estudiarà quina es la situació de l'habitatge al municipi per impulsar-hi un pla local, "la Ràpita" és un municipi que ja disposa d’habitatge social però, tot i això, es preocupen per a que aquestes necessitats puguin ser una realitat per tothom. Que costaria fer aquest Pla Local d'habitatge aquí a Alcanar, i sabríem quina és la situació real del municipi.
Des de Desperta't volem que s'aposti pel Turisme, i per la industrialització del municipi, deixem de jugar amb el present perquè ens juguem el futur.
-----------------------
Desembre 2021 gener 2022
El passat dia 3 de desembre, a Tortosa es va celebrar el vintè aniversari del col·legi de periodistes a l'Ebre. Des d'aquí volem felicitar tota esta trajectòria de difusió de tot el que succeeix al nostre territori, des del territori.
Però també volem fer un prec no sols als periodistes, sinó a les diferents redaccions de la premsa escrita, que a les hores de fer les diferents publicacions no acaben de ser del tot parcials. Està clar que el que mana fa el que vol, però d'aquí a què no es publique res del que un grup polític a l'oposició vol dir ho veig un poc incoherent, ja que el qui paga a la premsa per estes informacions municipalistes és el mateix ajuntament no un partit polític concret.
Els fets ocorreguts el passat Ple son prou importants com pera que almenys se'ns escolti. Els quatre grups a l'oposició a l'Ajuntament d'Alcanar vam fer un escrit conjunt, per manifestar el nostre desacord a una decisió presa per l'equip de govern. Un tema que ha portat de cap a tota la població i a molta gent que ens visita. I la premsa ha fet cas omís del dit escrit, ni s'han ficat en contacte en cap dels grups per assabentar-se de la qüestió en concret. Per quin motiu no s'ha publicat, si els partits a l'oposició representem el 40% de la població d'Alcanar? Sent que el finançament és municipal.
El tema de les sancions fetes pel nou decret de circulació, de limitar la velocitat dels vehicles segons quines vies, a 30 km hora, o a 50 km hora segons la via, des de l'oposició volem manifestar el nostre malestar de com sa gestionat esta campanya completament recaptatòria, plena de dubtes, en manca d'informació i ratllant la il•legalitat.
5760 Controls efectuats. 1012 Captures de radar, dels quals 676 sancions han estat lleus, 249 greus, i 87 de molt greus, segons informació facilitada.
Per tot això els grups a l'oposició hem demanat en bloc, la destitució del regidor de governació, per eludir responsabilitats en un fet tan importat que ha generat tant de malestar i desconfiança a la ciutadania.
Per això Desperta't, pensem que és un punt prou important pera que la premsa face ressò de la situació creada per l'equip de govern de l'Ajuntament d'Alcanar, d'ERC.
-----------------------
>> Consulteu els articles d'opinió de Desperta't d'anys anteriors.